Dag 15 - reisdag naar Key West - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Jemmy en Daphne Verkerk - WaarBenJij.nu Dag 15 - reisdag naar Key West - Reisverslag uit Key West, Verenigde Staten van Jemmy en Daphne Verkerk - WaarBenJij.nu

Dag 15 - reisdag naar Key West

Door: Jemmy en Daphne

Blijf op de hoogte en volg Jemmy en Daphne

04 Mei 2015 | Verenigde Staten, Key West

Vanmorgen zijn we rustig opgestaan in Homestead. Na het ontbijt hebben we nog even relaxed gezeten en rustig onze spullen bij elkaar gepakt.
Het is een bewolkte dag, maar ondanks dat blijft de temperatuur rond de 26 graden.
Onze reis vandaag gaat naar het uiterste eilandje van de VS, Key West.
De routebeschrijving was makkelijk, ga rechtsaf de US 1 op, na 124 mijl, bestemming bereikt.
We moeten zeggen dat we ons net even iets anders van de bruggen tussen de Keys hadden voorgesteld. Misschien komt dat ook wel doordat we te veel films kijken waarin deze bruggen worden gebruikt.
Nou net als in de film: zo is het niet.
De bruggen zijn ouder en het is niet zo dat er twee banen op de ene brug heen en op een andere brug terug zijn. De meeste bruggen zijn 1 baans en beide banen op 1 brug.
Naast de brug staan palen in het water waar de elektriciteitsdraden langslopen. Als er toch een orkaan komt, dan worden die draden als niets weggeblazen en zitten alle eilanden zonder stroom. Maar ja, niet ons probleem en nu is het geen orkaanseizoen.
Alle eilanden waar je overheen komt hebben zo hun eigen naam, Key Largo, Marathon, Islamorada, Duck Key, Little Duck Key ga zo maar door. En helemaal aan het einde van de weg is daar dan: Key West.
Gedurende de hele rit hierheen is het bewolkt geweest, waaide het en spetterde het heel eventjes. Ook zagen we een behoorlijk grijze lucht boven zee hangen.
Bij ons hotel, het Ibis Bay Resort, aangekomen konden we direct inchecken. Daar was een alleraardigste congierge, Tricia genaamd, die ons van alles kon vertellen over wat we hier konden doen. Helaas had ze ook slecht nieuws voor ons, er komt een storm over Cuba op ons af. Nou denken jullie allemaal, storm!!! Dan gaan de bomen uit de grond en vallen er dakpannen van de daken. Nou nee, een onweersbui heet hier ook thunderstorm dus we gokken dat het wel meevalt. Ook morgen is het geen mooi weer. Maar ja we weten inmiddels wel dat we het weer niet voor het uitkiezen hebben, maar al met al mogen we niet klagen met het weer wat we gehad hebben.
Na ons in de kamer te hebben geinstalleerd, konden we met het trolleybusje van het hotel naar het oude centrum van Key West.
Het oude centrum typeert zich door prachtig gebouwde houten huizen en een drukke straat, Duval Street, een gezellige dag met allerlei bars, winkeltjes en muziek.
Op de kade vind je het zuidelijkste puntje van de VS, gemarkeerd door een grote boei. Vanaf hier is het precies 90 miles naar Cuba en dat is minder dan we vanaf onze vorige bestemming hierheen hebben gereden. Toch hebben we geen zin om over te steken, we vinden het hier wel prima.
Na een tijdje te hebben rondgelopen kwamen we bij de haven. Daar gingen we informeren naar een trip naar Dry Tortugas, wat 70 miles de zee in ligt, met daarop Fort Jefferson, een prachtige plek waar je het fort bezoekt en prachtig kunt lopen en snorkelen. Een best prijzige trip maar we hadden het ervoor over. Echter wilden we eerst weten of het weer mooi zou zijn daar, anders was het geen goed plan.
De dame aan de balie zei heel eerlijk: als je er morgen heen gaat, zit je midden in de onweersbuien en wordt je op de ruige zee in je boot alle kanten op gesmeten. Dus: helaas, maar deze trip valt letterlijk in het water. We doen niks aan het weer, maar goed genoeg andere leuke dingen te doen.
Eenmaal terug bij het hotel hebben we boodschappen gedaan, even wat gegeten en zijn we met de bus van 7 uur weer terug gegaan om hopelijk naar de zonsondergang (sunset) te kijken.
Aangekomen bij Mallory Square, zie je allerlei straatartiesten en is het erg gezellig.
Het rare is dat iedereen aanraadt om op deze plek naar de sunset te kijken maar er ligt precies een eiland hier voor de kust.
Gelukkig konden we een plekje vinden waardoor we precies langs het eiland konden kijken.
En..... het heeft zo moeten zijn, het trok open en het was een prachtige sunset. We hebben niet helemaal de 'son in de see' zien zakken want dat belette een grote wolk.
Nadat de zon niet meer zichtbaar was zijn we rustig terug naar het busje gelopen en zitten we nu rustig aan een kopje thee op onze kamer.
Morgen dus geen Dry Tortugas, maar wel andere leuke dingen, die horen jullie morgen wel.