Dag 10 - reisdag naar Fort Myers - Reisverslag uit Fort Myers Beach, Verenigde Staten van Jemmy en Daphne Verkerk - WaarBenJij.nu Dag 10 - reisdag naar Fort Myers - Reisverslag uit Fort Myers Beach, Verenigde Staten van Jemmy en Daphne Verkerk - WaarBenJij.nu

Dag 10 - reisdag naar Fort Myers

Door: Jemmy en Daphne

Blijf op de hoogte en volg Jemmy en Daphne

29 April 2015 | Verenigde Staten, Fort Myers Beach

De wekker gaat. Jem loopt als eerste naar het gordijn om naar buiten te kijken. En ja! Het zonnetje schijnt. We checken de mail en zien geen mailtje dat onze kayaktour is afgelast dus het gaat door!!!
Dat scheelt weer dat we niet vanuit ons volgende adres hoeven terug te rijden.
Na het ontbijt, ja, dat hebben ze hier in de vorm van geroosterd brood, een kopje thee en een wafeltje, zegt de dame van de receptie tegen ons dat we best een late check out mogen hebben zodat we na onze kayaktour nog even kunnen douchen.
Aangekomen bij het South Lido Key Nature Park zien we verschillende bedrijven staan die kayaktours verzorgen. Uiteindelijk komen we bij de goeie terecht en maken we kennis met Will, van Allmost Heaven Kayak Tours.
We hebben de tour met maar 1 ander stel, die net als wij in een dubbele kayak gaan.
Will neemt ons mee het water op en begint uit te leggen over de manatees (zeekoeien) en dolfijnen die hier leven. Het is geweldig weer, het seizoen is goed dus we zouden ze tegen moeten gaan komen. Omdat Will die middag geen tour heeft en dus de tijd heeft voor ons, stelt hij voor om een detour te nemen naar een kanaal waar we misschien manatees kunnen spotten.
Al peddelend door het kanaal kijken we rond, niet alleen naar manatees maar ook naar de huizen die aan deze kanalen staan. Eerst dachten we dat deze regio het Gooi maar dan aan het water was maar hier staan huizen van gemiddeld tussen de 5 en 20 miljoen dollar. Het erge eraan is dat een groot gedeelte van het jaar deze huizen niet eens door de eigenaren bewoond worden. Je kunt de huizen wel huren hoor, voor 20.000 dollar per week. Wij zeggen: Doen!
Aan het einde van het kanaal aangekomen blijven we een hele tijd stilliggen en kijken uit naar bruine ruggen en hoofden die boven water komen. Gemiddeld komen manatees iedere 4-6 minuten even naar boven om lucht te halen maar ze kunnen zelfs wel 20 minuten zonder lucht.
Na een tijdje wachten, wordt dit ook beloond. Niet ver van de boot zien we een bruine schaduw in het water en komt er even een snuit boven water. Daarna zien we al snel vaker even een snuit en merkt Will dat er meerdere manatees hier onder ons door zwemmen, er is zelfs ook een jong wat zich wat meer schuil houdt onder een steiger.
En dan, zonder dat we hem aan zien komen, duikt er eentje op, precies bij onze boot. (zie foto en film). Wat een geweldige ervaring om deze vriendelijke dieren van zo dichtbij te zien.
Na hier een hele tijd te hebben doorgebracht met kijken naar deze giganten (tussen 700-1700 kilogram kunnen ze wegen), peddelen we het kanaal weer af waardoor we weer in de baai komen. We peddelen nu verder richting de mangrovebossen. Mangroves zijn een van de weinige bomen die op zout water kunnen leven.
Will neemt ons mee de mangrovetunnels in. Hier is het koeler en het is heerlijk rustig. Het is alsof je in een heel andere wereld stapt. (zie foto’s en film).
Na door drie tunnels heen te zijn geweest, waarbij Will aan het einde van een tunnel nog uit de boot moest stappen om een tak omhoog te houden omdat die door de storm over onze waterweg was gevallen en waar we niet onderdoor konden, kwamen we weer in de open baai uit en zijn we 2,5 uur op het water geweest.
Overigens moeten we hier even vermelden dat Jem het meeste peddelwerk heeft gedaan en Daphne de meeste foto’s heeft genomen, maar dat ze ook wel heeft geholpen met peddelen tegen de stroming in.
Wat een geweldige ervaring was dit, we hadden het voor geen goud willen missen en boffen dat het weer ons meezat.
We raden iedereen aan als je in de buurt van Sarasota bent de Lido Mangrove Tunnels tour met Will van Allmost Heaven Kayak Tours te doen.
Nadat we weer terug waren in ons hotel, gedoucht hadden, hadden we nog een rit van meer dan 2 uur voor de boeg naar Fort Myers Beach, ook aan de Golf van Mexico maar veel lager.
Hier kwamen we rond het einde van de middag aan in het Outrigger Beach Resort, de naam zegt het al, we zitten hier aan het strand.
Na ons geinstalleerd te hebben in onze kamer, nee geen zeezicht, tenzij we een paar honderd dollar meer willen betalen, hebben we nog even wat boodschappen gedaan.
We hebben lekker salades gegeten en hebben daarna een boek gepakt en zijn van het avondzonnetje en de zonsondergang gaan genieten.
Op de muur in onze kamer staat: At the beach, life is simple...
En dat is het ook, heerlijk genieten!

Morgen gaan we naar Sanibel Island, waar men van zegt dat je er prachtige schelpen kunt vinden.

• 30 April 2015 - 07:54

Riekie: